Jak poprawić swoją odporność?

Lepiej zapobiegać niż leczyć. Poniżej kilka zdrowych nawyków oraz produktów które sprzyjają wysokiej odporności na wszelkie przeziębienia.

Jesienno - zimowy czas sprzyja przeziębieniom. Warto włączyć do diety kilka rozgrzewających składników oraz takich które podniosą Twoją odporność.

Jelita  i ich mikroflora

Nasz układ immunologiczny owszem odpowiada za odporność jednak główne „starcie” z chorobą  ma miejsce w jelitach. Jeśli mamy zdrowe jelita to cały nasz organizm funkcjonuje jak należy.
Nasze jelita nie lubią: wysokoprzetworzonego jedzenia (np. gotowe potrawy, które wystarczy tylko podgrzać lub wstawić do mikrofalówki), białego cukru (tego prosto z cukierniczki, ale ukrytego w napojach, słodyczach i ciastach również), produktów zawierających metale ciężkie.
Nasze jelita lubią: produkty będące naturalnymi probiotykami np. kiszoną kapustę, kefir (o ile dobrze tolerujesz produkty mleczne).; różnokolorowe surowe warzywa, zielone liście (sałaty, szpinak, jarmuż); zielone smoothie; przyprawy ziołowe, kiełki (najlepiej te hodowane samodzielnie).

Śpij i śnij kolorowo

To Twój czas na regenerację, zadbaj by dobrze się wysypiać. Najlepiej śpij nie mniej niż 6 godzin dziennie. Nie kładź się bezpośrednio po posiłku, zamiast odpoczywać organizm będzie wtedy musiał zająć się procesami trawiennymi.

Udowodniono, że osoby, które śpią krótko, przeziębiają się prawie trzy razy częściej niż te, które przesypiają osiem lub więcej godzin. To, czy śpisz efektywnie (bez przerw, nie budząc się w nocy), może się przyczynić do podwyższenia odporności na choroby.

Regularna aktywność fizyczna

Zalecana o każdej porze roku ? Kiedy jest zimno, tym bardziej powinniśmy znaleźć czas i sposób na regularny wysiłek. Krótkie, intensywne spacery, zajęcia fitness, ćwiczenia w domu czy wszelkie ulubione zimowe sporty.  Codzienna aktywność zdecydowanie polepszy nasze samopoczucie oraz stan zdrowia. Uwaga! Od endorfin, które wydzielają się podczas wysiłku  fizycznego można się uzależnić. Możesz tylko zyskać – świetny nastrój, więcej energii, zgrabną sylwetkę i zwiększoną odporność.

Porzuć używki

Alkohol i papierosy przyczyniają się do niszczenia witamin, antyutleniaczy i mikroelementów.  Alkohol obniża zasoby witamin niezbędnych dla naszej odporności. Nikotyna podrażnia śluzówkę układu oddechowego co sprzyja infekcjom.

Rozgrzewająca dieta

Herbaty i napary z dodatkiem imbiru cudownie nas rozgrzeją. Aromatyczne zupy kremy z warzyw korzeniowych z dodatkiem ziół i kurkumy dodatkowo wzmocnią. Goździki pomogą na infekcje gardła.  Poranne ciepłe śniadania na bazie owsianki czy jaglanki z dodatkiem cynamonu wprawią w dobry nastrój na cały dzień.