Zdrowe zamienniki białego cukru

Osobiście obawiam się i nie polecam stosowania sztucznych chemicznych słodzików, wprawdzie nie mają lub zawierają niewielkie ilości kalorii, jednak tutaj chodzi o coś więcej niż kaloryczność bo o nasze zdrowie.

Słodzenie i chęć do sięgania po słodycze to nawyk, w osobnym poście opiszę jak sobie z nim poradzić. Tymczasem skupmy się na alternatywach dla białego cukru:

Miód

324kcal/100g więc kaloryczność podobna do białego cukru, jednak ze względu na swój skład ma zdecydowanie lepsze notowania. Glukoza i fruktoza a przede wszystkim ich proporcje w składzie sprawiają, że miód ma niższy indeks gimniczny (50-87).
W miodzie znajdziemy niewielkie ilości składników mineralnych, witaminy z grupy B oraz białka, garbniki, olejki lotne, woski, pyłki kwiatowe, enzymy i kwasy organiczne. Składniki te odpowiadają za prozdrowotne właściwości miodu: m.in. łagodzenie kaszlu, astmy i kataru siennego, działanie bakteriobójcze i grzybobójcze, poprawę funkcjonowania układu trawiennego i zwiększenie wydolności mięśnia sercowego. Warto pamiętać że miód traci cenne właściwości w temperaturze powyżej 40 stopni.

Suszone owoce

350-400 kcal/100g Daktyle, figi, morele, rodzynki – oczywiście z umiarem i w rozsądnych ilościach. Oprócz cennych witamin i minerałów zawierają również błonnik pokarmowy. Należy jedynie uważać na ilość – niewielkie porcje od czasu do czasu nie zaszkodzą natomiast codziennie podjadanie może skończyć się przybraniem na wadze.

Stewia

Praktycznie bezkaloryczna Jest bardzo słodka (150-300 razy słodsza od cukru). Do produkcji używa się liści świeżych, suszonych lub sproszkowanych. Najbardziej wartościowe są te zielone, zebrane tuż przed kwitnieniem rośliny. Zawiera witaminy z grupy B i wit.C oraz cenne minerały: magnez, chrom, wapń, potas, cynk, żelazo, selen, a także tłuszcze i białka. Stosowana w medycynie wzmacniający, moczopędny i bakteriobójczy. Ważne aby spożywać tylko zielone bądź brązowe ekstrakty lub proszki z liści stewii, a unikać przejrzystych ekstraktów i białych proszków, które zostały silnie przetworzone i pozbawione cennych składników odżywczych, które praktycznie niczym nie różnią się od chemicznych słodzików.

Lukrecja

Do wyrobu słodkości z wykorzystuje się wyciąg z korzenia lukrecji. Jest to jedna  z z najstarszych roślin wykorzystywanych w ziołolecznictwie (korzystano z niej już w  starożytnym Egipcie, Rzymie, Grecji, Chinach). Zawiera glicyryzynę, izoflawony, kumarynę, fitosterole, cukrowce i olejek eteryczny. Najlepsze efekty przyniesie stosowanie odwaru lub ekstraktu z korzenia, który można sporządzić samodzielnie w domu. Osoby z nadciśnieniem powinny uważać, gdyż może powodować wzrost ciśnienia.

Ksylitol

240kcal/100g Cukier pozyskiwany z brzozy. Sprzyja naszej odporności, chroni przed chorobami i opóźnia procesy starzenia się. Zbyt duża ilość w diecie może powodować biegunki, zaleca się nie więcej niż 3 łyżeczki dziennie.

Syrop z agawy

310kcal/100g Środkek słodzący produkowany w Meksyku, głównie z kaktusa z rodzaju Agave tequilana oraz Agave salmiana. Przypomina w smaku nieco rozrzedzony miód. Obecna w syropie z fruktoza to cukier prosty, który jest przyswajany przez organizm dużo wolniej niż powszechnie stosowana sacharoza lub glukoza. Stad niski indeks glikemiczny. Agawa zawiera również  inulinę– naturalny probiotyk, który powoduje wzrost korzystnej flory przewodu pokarmowego, obniża poziom cholesterolu oraz usprawnia pracę przewodu pokarmowego. Syrop z agawy jest źródłem błonnika, który przyspiesza przemianę materii.

Syrop daktylowy

270kcal/100g. Owoce daktylowca zawierają dużą ilość cukrów. Obok cukrów w syropie występują białka, tłuszcze, karoteny, witaminy z grupy B (ale bez witaminy B12), witamina E, wapń, żelazo i fosfor. Syrop daktylowy jest może być wykorzystywany do słodzenia herbaty, czy jako słodki dodatek do ciast.

Cukier trzcinowy

400 kcal/100 g Nie stanowi zdrowego zamiennika cukru. To praktycznie czysta sacharoza, podobnie jak brązowy cukier z buraków (405kcal/100g). zawiera bardzo niewielkie ilości składników mineralnych jednak jest to praktycznie czysta sacharoza. Różnica kaloryczna jest praktycznie niezauważalna.