Naturalna odporność i jak ją wzmocnić

Czy podobnie jak ja ograniczasz stosowanie leków i suplementów do niezbędnego minimum?

 
Uważam, że naturalne, zdrowe i dobre jakościowo odżywianie może nam pomóc zachować pełnię zdrowia i ustrzec się przed sezonowymi chorobami czy przeziębieniami. Najprostsza recepta to zbilansowana dieta i  regularne posiłki. Odpowiedni sposób odżywiania według niektórych lekarzy i naukowców może zapobiegać chorobom, a nawet odwracać ich przebieg. Wielu pacjentów wróciło do zdrowia dzięki zmianie diety na zdrowszą.

Co roku wiosną staram się przygotować syrop z kwiatów mniszka lekarskiego oraz pędów sosny. Korzystam z niego później przez cały rok, gdy czuję, że „coś mnie bierze”.

Uwielbiam imbir! Nie tylko zimą, napary z imbirem piję na okrągło przez cały rok.  Jednak, gdy czuję lekki ból gardła lub katar, albo kiedy przemarznę przygotowuję mocno rozgrzewający napar z imbiru.

Wystarczy zagotować wodę z pokrojonym imbirem (najlepiej gotować przynajmniej 10-15 minut) oraz 1-2 pokruszonymi główkami goździków. Po ugotowaniu dodaję odrobinę soku z cytryny, ewentualnie po przestudzeniu odrobinę miodu i voila. Samo zdrowie! A katar znika niemal po chwili.

Wspomniałam o goździkach. Ze względu na zawartość eugenolu (bardzo intensywny i zdrowy olejek eteryczny) działa znieczulająco i przeciwbólowo. Można żuć je same lub dodać pokruszone lub w całości do napojów.
 

Dodatkowe wsparcie

W czasie od października do marca wspomagam swoją naturalną odporność tranem lub kapsułkami z kwasami omega. Czasami zamieniam na siemię lniane lub nasionka chia. Co do tranu, ja wybieram ten w płynie. Ważne żeby był dobrej jakości, w ciemnej butelce i żeby przechowywać go w lodówce.

Dodatkowo w mojej codziennej diecie staram się stosować super zdrowe przyprawy. Zdecydowanym faworytem jest kurkuma – działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie, przeciwgrzybiczo. Wzmacnia odporność i poprawia smak potraw tym samym nadając im przepiękną barwę. Dodaję ją do kaszy, owsianki, zup lub przygotowuję napój imbirowo – kurkumowy (przepis w poście). W zimowym okresie przygotowuję pastę z kurkumy, lek na wszelkie przeziębienia (przepis w poście).

Nie tylko dieta wpływa na równowagę organizmu, niezwykle ważna jest również aktywność fizyczna. Codzienna dawka ruchu jest niezbędna, by zachować zdrowie i świetne samopoczucie. I do tego endorfiny wydzielające się podczas wysiłku. Ćwiczenia fizyczne sprzyjają usuwaniu bakterii, wirusów i innych stresorów. Ponadto wpływają na równowagę hormonalną, hamując wydzielanie kortyzolu, adrenaliny, noradrenaliny i epinefryny (znanych jako hormony stresu).  Ważne by wybrana forma aktywności dawała nam radość i pomagała się zrelaksować, wtedy na pewno będziemy ją uprawiać regularnie.

Czas dla siebie, czas na relaks i odpoczynek. Codziennie staram się znaleźć chwilę tylko dla siebie. Medytacja, czytanie książki, relaksująca kąpiel (najlepiej z dodatkiem soli epsom, która doskonale łagodzi napięcia mięśniowe i działa antystresowo i niezwykle odprężająco), pisanie dziennika, malowanie. Najlepiej aby była to jedna czynność na raz, zapomnij o multitaskingu i skup się wyłącznie na sobie ? zrelaksowane ciało i umysł znacznie skuteczniej poradzą sobie z sezonowym atakiem wirusów i bakterii. Zaryzykujesz?